אלעד ברינדט שביט - Facebook - המסע למציאת הפרודקט מרקט פיט


היום בפודקאסט ׳עשר דקות על שיווק׳ נארח את אלעד ברינדט שביט, סמנכ״ל לקוחות ב- Facebook ומי שמוביל את העבודה מול סטארט־אפים בתחום האי־קומרס וקרנות הון סיכון.

[00:28] הנושא עליו נדבר: המסע למציאת הפרודקט מרקט פיט

[00:33] הכרות עם אלעד ברינדט שביט, סמנכ״ל לקוחות ב- Facebook:

  • הצטרפת לפייסבוק בסוף שנת 2011, שעדיין לא היה משרד בישראל. 

  • כיום אתה אחראי לקשר של פייסבוק ישראל מול סטארטאפים בתחום הקונסיומר.

  • במקביל מוביל את את הקשר של פייסבוק עם משקיעים וקרנות כמו ויולה ונצ'רס ופיטנגו ועוזר להן בהחלטות כמו באיזה תחומים להשקיע, איך והאם להשקיע בסטארט אפ מסוים ואיך לעשות סקייל והתרחבות גלובלי.

[00:59] פתיח:
העולם, וכל דבר שאנחנו כצרכנים קונים או עושים משתנה לגמרי, החל מחופשות, טיסות, והזמנת ירקות ופירות.
היזמים בארץ מבינים את זה. ולצד סטארטאפים המתמחים בעולמות הסייבר וטכנולוגיות האנטרפרייז יש סטארטאפים שפונים ללקוחות קצה כמו: GlassesUSA פלטפורמת לייצור ושיווק למשקפיים שהפכה לאחת מחברות הקמעונאות הישראליות המצליחות בעולם, Gett אפליקציה להזמנת מוניות ועוד...
בפייסבוק ישראל מבינים את הפוטנציאל ב-B2C, אך עם זאת יודעים שזה לא פשוט לבנות מוצר שפונה לצרכן בצד השני של העולם. אז הם שמו לעצמם כמטרה לקדם סטארט-אפים מהסוג הזה, באמצעות מספר תוכניות שהם מריצים.
הבסיס בכל התוכניות הללו הוא להבין מי הצרכן המתאים ביותר. בז'רגון המקצועי - למצוא את הפרודקט מרקט פיט.

[01:55] הבנה:
אנחנו עובדים עם הרבה סטארטאפים ויזמים, ואחד הדברים שאנחנו רואים זה שבדרך כלל יזמים מתחילים לבנות מוצר אחד עם פתרון אחד, לקהל אחד ומשם רצים.

כל חברה שמחפשת צמיחה מגיעה לשלב מסוים שבו הצמיחה מהפתרון המקורי נעצרת ואז היא צריכה לחפש ערוצים אחרים לצמיחה.
ומה שאנחנו ב-Facebook רוצים לעשות, זה בעצם לבנות חברות ישראליות עם תשתית לצמיחה כמעט אינסופית דרך כמה ערוצים נפרדים.

[02:33] השלבים למציאת הפרודקט מרקט פיט:

  • [02:56] התרחבות גיאוגרפית: יזמים ישראלים הולכים בדרך כלל לארצות הברית. אנחנו מניחים שאנחנו מכירים את התרבות ואת השפה ולשם גם קרנות דוחפות. אני שואל, אם הצלחנו כישראלים במדינה שהיא לא מדינת האם שלנו, למה לא לעשות את זה בכל מקום אחר בעולם?
    מה שצריך לעשות זה לבנות דמה למוצר שלנו, להקים קמפיין במקום בו אנחנו מזהים הזדמנות ולראות איך הקהל מגיב. ואם מזהים שיש פוטנציאל אז להתחיל לבחון לעומק את השוק הזה ולהתאים את המוצר לאותה המדינה.

  • [04:25] קהלים שיכולים להשתמש בצורה אחרת במוצר: תסתכלו על הדאטה-בייס של מי שכבר משתמש במוצר, תנסו למצוא את אלה שמשתמשים בו בצורה שונה לחלוטין ותבינו למה הם עושים את זה.
    אני תמיד אוהב להמחיש את זה עם וויז. למשל, אמא שלי ואני משתמשים בוויז בצורה שונה לחלוטין. אני יודע איך לנסוע בעיר אבל אני רוצה למצוא את הדרך הקצרה ביותר ואמא שלי באמת לא יודעת לנווט. כלומר, המוטיבציות שלנו שונות לחלוטין. 

  • [06:10] מוצרים: בתור חברות טכנולוגיות, מאוד קל לפתח מוצרים דומים למוצר הליבה שלנו סביב אותו סט טכנולוגיות. לצורך הדוגמא נקח את Uber: הם התחילו כחברה שנועדה להסיע אנשים ממקום אחד לשני במחיר שהוא נמוך ממחיר של מונית. בהמשך הם יצאו עם שירותים נוספים כמו Uber Pool ו-Uber Black.

  • [07:34] תמחור: אחד הדברים הקיימים בתעשיית הסטארטאפים היא היכולת לשחק עם המחיר, וזה מאפשר להקים מוצרים שונים ולהגיע לקהלים שונים. אם אני אתייחס שוב ל-Uber, אז דיברנו על Uber Pool שם אפשר לשלם רבע מחיר מאשר בנסיעת  Uber רגילה, מול אנשים שמוכנים לשלם הרבה יותר ב-Uber Black. זה קיים גם בתעשיית האופנה ובתעשיות רבות נוספות.

  • [09:12] מולטי ברנד: היום בעולם הדיגיטלי, האפשרות להקים מותג חדש סביב אותו סט היכולת הטכנולוגיות, הוא מאוד קל. לדוגמא: לייטריקס, סטארט-אפ כחול לבן שפיתחו יכולות עיבוד תמונה ממכשירי מובייל. הם התחילו מ- Facetune, בהמשך הקימו את Enlight ואת Quickshot. 

[11:05] טיפ סיכום ליזמים ואנשי השיווק שמקשיבים לנו:
אחד הדברים שאני אוהב להתעכב עליהם הוא Consumer Journey, זה אומר להבין את הצרכן הפוטנציאלי שלך.
כלומר, להבין מי האנשים שעדיין לא הגיעו אלייך ושיש פוטנציאל שישתמשו בך, להבין אותם כשהם מגיעים אלייך (את המוטיבציות, למה הם ואיך נוטשים, כמה כסף הם השקיעו וכד׳...), בנוסף חשוב להבין שאחרי שמשתמש קנה מכם, הוא עדיין נשאר הלקוח שלכם. אתם יכולים להציע לו לרכוש שוב את אותו המוצר, להציע לו מוצרים נלווים או להסיע אותו בין המותגים השונים וכך לסחוט את הלימון כמה שיותר.

[12:05] אנחנו סיימנו, תודה רבה לאלעד ברינדט שביט, סמנכ״ל לקוחות ב- Facebook.

מחוץ לחדר העריכה, כמה קטעים שלא נכנסו לפודקאסט:

אני אשמח לקבל מכם פידבק:

  • על איזה נושא הייתם רוצים שנדבר בפודקאסט?

  • איזה יזמים/יזמיות הייתם רוצים לשמוע?

  • נהנתם מהפרק? אולי לא? תכתבו לי מה חסר לכם כדי שאוכל להשתפר.

רוצים לעבוד איתי?

sharonhalbani.com | sharon@10minutemarketing.co.il | 054-3323088