[00:18] הכרות עם מאיר אורבך, עורך מדור ההייטק של כלכליסט.
כבר למעלה מעשור אתה עורך את מדור ההייטק של כלכליסט, בעצם התחלת לעבוד בעיתון 4 חודשים לאחר ההקמה שלו. מאז ועד היום קראנו אצלך על הסקופים הגדולים במדינה, שכללו רכישות של גוגל, סנאפצ'ט, אמזון ועוד.
עוד נתון מעניין זה שלפני כן, עבדת ב-Dark Side (כמו ששמעתי אותך מגדיר את זה) ועסקת בתחום היח״צ של עולמות ההייטק. אז אתה מכיר את המטבע משני צדדיו.
[00:23] הנושא עליו נדבר: איך לגרום לעיתונאים לסקר את הסטארטאפ שלנו?
[01:10] יוצא לי לקרוא בעיקר על סטארט-אפים שגייסו כסף, עשו אקזיט או פיטרו עשרות עובדים. אלה הקריטריונים שאני צריכה כדי שיסקרו את הסטארט-אפ שלי?
זאת התחלה טובה, גיוס של כסף מעיד על משהו טוב שקורה לחברה אבל זה לא תנאי הכרחי.
חברה חייבת שיהיה לה סיפור טוב שיעניין את קוראי כלכליסט. כלכליסט העיתון הכלכלי הנפוץ ביותר בישראל, והעיתון השלישי בגודלו מכלל העיתונים היומיים בישראל. לכן אני פונה לקהל רחב מאוד אז אני צריך סיפור שיהיה גדול יחסית באופיו.
למשל: כמה קשה היה להקים את החברה, שיהיה סיפור עסקי, שהחברה תהיה בשלב בשלות עם פעילות ועם מוצר קיים. סיפור טכנולוגי פחות מעניין כי לרוב האנשים קשה להבין מה הטכנולוגיה עושה אלא אם אתה וויז או פייבר.
[02:58] יש סטארטאפים (שאני מכירה) שיש להם היקפי מכירות של מיליוני דולרים בחודש ואף אחד לא מסקר אותם. איך בוחרים את מי לסקר? האם יוצא לכם לעשות מחקר עם כלים כמו SEMrush או SimilarWeb ודרך זה להגיע לחברות הפועלות מחוץ לרדאר?
לעיתים אנחנו עושים תחקירים, אבל אנחנו עיתונאים ועיתונאים ניזונים ממקורות. בין אם זה מקור שמספר לי על גיוס ענק של חברה או מישהו שאומר לי ״תשמע פגשתי יזם מדהים, בוא תכיר אותו״.
אם חברה מתאמצת שלא יכירו אותה ונמצאת מתחת לרדאר, אז שתישאר מתחת לרדאר, אני מכבד את רצונן של החברות האלה. אבל שלא יבכו שלא מסקרים אותן, כמו הפרסי שרוצה לזכות בפיס אבל לא שולח אף פעם טופס.
[04:05] מה עדיף - פניה ישירה מהיזם עצמו או מחברת היח״צ שהוא רוכש את שירותיה?
שניהם בסדר גמור.
לרוב היזמים אין מושג איך לדבר עם תקשורת, אז אם יש להם את הכסף ואת היכולת להכיל פעילות יח״צ זאת אופציה טובה.
אם לא, תוכלו פשוט לפנות אליי. יש המון יזמים שנמצאים איתי בקשר ישיר ונפלא.
[04:40] איך עדיף לפנות אליך? דרך פייסבוק/לינקדאין או שצריך לעבור בדרך הפורמאלית ולהתקשר למערכת ולקבל את המייל הרשמי?
אין אמצעי שאני לא קיים בו תוכלו לפנות אליי במייל, פייסבוק, לינקדאין, טוויטר.
[05:16] באיזה שפה תעדיף שיפנו אלייך, עברית או אנגלית?
עדיף שיפנו אליי בעברית כי יותר קל להתעסק בעברית.
כשמישהו פונה אליי באנגלית אני לא בטוח שהוא ישראלי ואני מסקר רק חברות ישראליות, או חברות שיש להן קשר לישראל למשל, הוקמו על-ידי ישראלים.
[05:44] איזה נתונים יעניינו אותך? מה מושך את תשומת הלב שלך להודעה שהסטארטאפיסט המצוי שולח לך?
אל תספרו לי נתונים.
תכתבו לי: ״שלום, אני X, אני יזם בחברת הייטק ישראלית, יש לנו סיפור מאוד מעניין לספר לך. מתי אני יכול לקבל 5 דקות מזמנך?״
95% מהפעמים אני אחזור אליכם בטווח של 24 שעות, לאחרים אני אענה במייל, אנא תרחיב או שלח לי לינק. אני אומר לכם מה אני מחפש, אל תעמיסו בפרטים.
[06:20] למה שנרצה שעיתונות מקומית-ישראלית תסקר את הסטארט-אפ שלנו, כשלרוב קהל היעד שאנחנו פונים אליו הוא בכלל בחול.
כמובן שאפשר להסתדר בלי סיקור בעיתונות ישראלית. אבל:
יש חברות שחשוב להן לגייס עובדים שרוב העיתונות שהם קוראים היא בעברית. אז אם תרצו שעובדים פוטנציאלים או קיימים יקראו עליכם זאת הדרך.
רוב המשקיעים יושבים בישראל ורובם אוהבים לקרוא עברית ולהיכנס למאמרים שאני כותב בעברית.
סטארט-אפ ישראלי באתר בחול נבלע מאחורי פייסבוק, מייקרוסופט, אמזון ואחרים ובישראל אתה בולט.
יש לי עוד כמה שאלות שיעזרו לנו להבין מה מניע אותך כעיתונאי, ודרך זה נוכל לשלוח לך ידיעות מדויקות יותר:
[07:40] מה הערך המוסף שלך ככתב לכל סיפור שהתפרסם? אני מניחה שאתה לא רק שופר של הנתונים ששולחים לך.
ברוב הידיעות המגיעות אליי, אני מנהל שיחה עם היזם והערך המוסף זה מה שנוצר מהשיחות האלה. למשל: מי אתם, מה אתם עושים, מה אתם רוצים להיות כשתהיו גדולים.
[08:20] איך אתה מצליב מידע על נתונים שהמקורות שלך שולחים לך? למשל, אם מקורות שולחים לך שסטארטאפ מסויים עתיד להירכש ב-X כסף. איך אתה מוודא שזה נכון לפני שאתה מפרסם?
זה מאוד משתנה, תלוי באיכות המידע ובאמינות שלו. לפעמים מידע לא דורש שום הצלבה, למשל אם הגיע אליי פסק דין של בית משפט אז אמת אמרתי בישראל.
ויש תחומים שאני מצליב פעמיים, שלוש, ארבע או חמש כי חסר לי פרט מסויים. בכל מקרה, אני תמיד פונה לכל נידון לתגובה. למשל: א׳ עומד להירכש על-ידי ב׳. אז אני אפנה גם ל-א׳ וגם ל-ב׳.
[09:30] זה נכון שאתם בקשר עם עובדים שפוטרו או יזמים שנפגעו מקרנות ואתם מוציאים מהם מידע?
אני מדבר עם כולם - עובדים שפוטרו, עובדים קיימים, מנהלים, יזמים… כולם אנשים נפלאים שאוהבים לספר סיפורים ולחלוק מידע.
[09:57] איך עיתונאים נמדדים מול המערכת על איכות הכתבה שהם יוצרים? טראפיק או קליקים זה מדד?
קליקים זה הדבר הכי פחות חשוב אצלנו. אם זה היה רלוונטי הייתי מכניס לכל ידעה את המילים אמזון, ג׳ף בזוס או שמות אחרים שמושכים תנועה.
איכות הסיפור מבחינה עיתונאית זה מה שחשוב. למשל הסיפור שפרסמתי ממש לאחרונה על TripActions, סטארט-אפ ישראלי שזנק משווי של מיליארד דולר ל-4 מיליארד דולר בתוך חצי שנה.
[11:15] טיפ סיכום ליזמים ואנשי השיווק שמקשיבים לנו:
קודם כל, תהיו ישרים. אל תשקרו. אם יש דברים שאתם לא יכולים להגיב עליהם אז אל תגיבו. שקר מוביל להסתבכויות.
והכי חשוב תהיו נחמדים, מנומסים ופשוטים. אולי אתם מפתחים טכנולוגיה מסובכת, אבל בסופו של דבר זה ממשק בין אנשים, זה יעזור לכם מאוד. במיוחד איתי.
על איזה נושא הייתם רוצים שנדבר בפודקאסט?
איזה יזמים/יזמיות הייתם רוצים לשמוע?
נהנתם מהפרק? אולי לא? תכתבו לי מה חסר לכם כדי שאוכל להשתפר.
sharonhalbani.com | sharon@10minutemarketing.co.il | 054-3323088