[00:19] הכרות עם יאן (יאנקו) קוטליארסקי.
[00:26] הנושא עליו נדבר: הפרקטיקה של אסטרטגיה שיווקית לסטארטאפים.
[00:30] תכירו את יאן:
[00:32] יאן עוסק בתחום השיווק בדיגיטל למעלה מעשור, כאשר בשנים האחרונות הוא מתרכז בבנייה ויישום של אסטרטגיית שיווק לחברות B2B ו-B2C. יאן הקים (עם אור פיאלקוב) את קבוצת מקצועני פרסום בדיגיטל שמונה מעל ל-25,000 חברים, בנוסף הוא מנהל בלוג ועמוד פייסבוק עם תוכן שעוסק בין היתר באסטרטגיה שיווקית.
[01:00] החשיבות של בנייה והוצאה לפועל של אסטרטגיה שיווקית.
[01:13] אסטרטגיה שיווקית היא הדרך של העסק להתקדם כדי להשיג את היעדים השיווקיים שלו. אסטרטגייה שיווקית בעצם מגדירה "איך נגיע לשם?", איך משיגים את היעדים שלנו. הביטוי של אסטרטגיה זו פסקה שמתמצת בתוכה את כל התהליכים שעל עסק לעשות כדי להגדיר לעצמו אסטרטגיה שיווקית: הגדרת יעדים שיווקיים, הגדרת קהל יעד, מיצוב החברה, ואיזה פעולות אנחנו צריכים לעשות על מנת להשיג את היעדים שלנו. כשלעסק אין אסטרטגיה, בעצם אין לו כיוון. וכשאין כיוון, לאן בעצם הולכים?
[01:35] שלב 1: ניתוח מצב. כולל 3 פעולות שצריכות להיעשות במקביל:
[01:35] מחקר שוק - מה ההיתכנות של השוק למוצר ולפתרון שיש לי. האם המוצר שלנו הוא חדשני ופורץ דרך או שהוא שיפור של משהו קיים.
[01:58] מחקר לקוח - להבין מי קהל היעד, האם הוא צריך את המוצר ומוכן לשלם עבורו.
[02:16] מחקר מתחרים - לא לנתח רק את מי שאני חושב שהוא המתחרה שלי, אלא לשאול את הלקוחות הפוטנציאלים שלי מי לדעתם המתחרים שלי.
[02:44] שלב 2: הגדרת יעדים ומטרות.
[02:47] ההמלצה היא לעבוד בשלבים של: 5 שנים, 3 שנים ושנה. 5 שנים זה יותר מתקרב לחזון, זה משהו יותר אמורפי, ויעדים לשנה קדימה הם יותר ברי השגה.
[03:08] צריך שהמטרות יהיו מדידות, ברות השגה, רלוונטיות לעסק ומתוחמות בזמן.
[03:30] שלב 3: הגדרת האסטרטגיה.
[02:17] תיאור "קר" ופשוט של מה אנחנו רוצים להשיג, ממי, באיזה תנאים (תקציב וזמן) ומה נדרש לשם כך.
[04:00] המטרה של אסטרטגיה היא להתוות דרך ובדרך הזו יהיו לא מעט הסחות דעת. קוראים לזה סינדרום האובייקט הנוצץ: משהו חדש צץ ומפרסמים בטוחים שהם חייבים לנסות, להשתמש, לעשות מבלי להבין כיצד והאם זה בכלל תורם לאסטרטגיה השיווקית שלהם (בהינתן ויש כזו).
[04:34] שלב 4: טקטיקה.
[04:38] מה הפעולות שאנחנו הולכים לבצע על מנת להשיג את יעדי האסטרטגיה שלנו. מוכר גם בתור ארבעת ה-P שהם: product, placement, pricing, promotion.
[04:54] אצל הרבה עסקים, סטארטאפים או עסקים גדולים יש נטייה ללכת ל-promotion, להיות מאוד טקטים ולא לחשוב על האסטרטגיה עצמה.
[05:13] צריך להשקיע ולתחזק את בניית מותג של העסק כבר מהיום הראשון. כדאי שתזכרו שבעיתות משבר מי ששורד זה מותגים.
[07:56] שלב 5: בקרה.
[08:01] חייבים לוודא שכל מה שאנחנו רוצים למדוד יש לנו אפשרות למדוד. מצד שני, לוודא שאנחנו שומרים על פשטות. נפרוט את זה ל-4 שלבים:
[08:09] היכולת למדוד איך אני מגיע לאנשים ואיך אנשים מגיעים אליי.
[08:20] מה הם עושים אצלי בתוך האתר שלי.
[08:25] האם הגולשים מומרים, האם הם מבצעים את פעולות שאני הגדרתי כיעד.
[08:48] לשמור עם הלקוח על קשר, לוודא שהוא משתמש במוצר שלנו ושהוא לא זונח אותו.
[10:26] טיפ סיכום.
עשו מחקר לקוח, תבינו מה בדיוק הבעיה שאתם פותרים ללקוחות שלכם דרך העיניים שלהם. וכאשר תגידו להם הנה אנחנו פותרים לכם את בעיה X, הם לא יוכלו לומר לכם ״לא, אנחנו לא צריכים״.
[10:59] אנחנו סיימנו. תודה רבה ליאן (יאנקו) קוטליארסקי.
על איזה נושא הייתם רוצים שנדבר בפודקאסט?
איזה יזמים/יזמיות הייתם רוצים לשמוע?
נהנתם מהפרק? אולי לא? תכתבו לי מה חסר לכם כדי שאוכל להשתפר.
sharonhalbani.com | sharon@10minutemarketing.co.il | 054-3323088